
Trei cititori, un manuscris: de la feedback la promovare
Răspunsul este simplu: mai mulți decât crezi, fiecare jucând un rol diferit.
În universul fascinant al literaturi din ce în ce mai mulți autori și cititori confundă des conceptele de alpha reader, beta reader și ARC reader. La prima vedere, acestea par doar etichete diferite pentru același lucru: cineva care citește cartea înainte de lansare. În realitate aceste denumiri ascund nuanțe, responsabilități și scopuri complet diferite.
Alpha Reader – Primul martor al poveștii
Alpha reader-ul este acel prieten sincer care citește povestea pe parcurs ce autorul o construiește. Nu este deranjat de imperfecțiuni sau de capitolele neterminate. Din contră, tocmai asta caută: o poveste crudă, cu emoție brută, pe care să o privească cu ochi critici, dar empatici.
Rolul său este de a oferi feedback în legătură cu structura, coerența și personajele. Acesta atrage atenția autorului asupra momentelor confuze sau lipsite de sens. Nu ține cont de micuțele greșeli de tastare sau gramaticale și nici nu promovează cartea, dar este primul care crede în potențialul ei.
Beta Reader – Oglinda cititorului final
Dacă alpha reader-ul îți spune ce lipsește, beta reader-ul îți spune ce simte. El citește o variantă aproape finală a manuscrisului, deja trecut printr-o primă rundă de revizuiri. Este acel cititor de test, care reacționează natural la poveste: râde, plânge, se enervează sau se plictisește.
Rolul său este de a vedea dacă personajele sunt credibile, firul narativ funcționează și ritmul este potrivit. Un beta reader se comportă precum un viitor cititor, oferind în același timp sugestiile finale. Este văzut ca puntea dintre autor și public.
ARC Reader – Vocea care răsună înainte de lansare
ARC vine de la Advance Reader Copy. Cititorii din această categorie nu mai oferă feedback tehnic, ci ajută la promovare. Primesc o copie gratuită a cărții (în format digital sau fizic) înainte de publicare, în schimbul unei recenzii sincere și a promovării în social media.
Rolul său este de a posta impresii pe platforme precum Goodreads, Amazon, Instagram sau TikTok. ARC reader-ul participă activ la construirea popularității din jurul lansării. Acesta poate influența vânzările prin autenticitatea cuvintelor sale. Este un influencer al cuvintelor, chiar dacă nu are mii de urmăritori.
Fiecare dintre acești cititori are un rol-cheie în traseul parcurs de autor în scrierea și vânzarea cărții sale. Sprijinul incipient al alpha reader-ului, privirea obiectivă a beta reader-ului și formarea imaginii poveștii adusă de ARC reader contribuie în egală măsură la succesul cărții, în felul său unic.
Stefania Dinca
Jurnalist debutant – Universitatea Transilvania Brasov